04 juni 2017

Wat kan ik doen tegen vermoeidheid?

Mensen met vermoeidheidsklachten hebben vaak al van alles geprobeerd om minder moe te worden. En toch blijft de vermoeidheid hen de baas.

Met regelmaat komen mensen bij mij in de praktijk die zeggen dat ze alles al veranderd hebben dus geen mogelijkheid meer hebben om hun leven zo in te richten  dat ze geen last meer hebben van (chronische)  vermoeidheid.

Maar toch blijven ze met de vraag zitten “Wat kan ik doen tegen vermoeidheid.”

Blijkbaar weten ze al wel dat ze iets anders moeten doen om weer controle over hun eigen leven te krijgen. Maar vaak zijn ze al zo druk met alle ballen in de lucht houden. Met alles wat ze moeten doen op een dag zien ze door de bomen het bos niet meer. En dus blijven ze maar door gaan zoals ze al bezig zijn. Wat ik ook zie zijn mensen die ondanks hun vermoeidheidsklachten maar blijven werken en alles maar blijven doen, omdat ze bang zijn dat wanneer ze hiermee stoppen ze helemaal instorten.

Herken jij jezelf hierin? Vraag jezelf dan eens af hoe lang je dit nog op deze manier volhoud? Weet jij dat er een houdbaarheidsdatum aan jouw manier van leven zit? Dan denk ik, dat het verstandig is dat je nu dingen anders gaat doen. Dit geef ik ook in mijn cursus aan. Wanneer je ver over je grens gaat duurt het langer voordat je weer genoeg hebt opgebouwd en weer redelijk kunt functioneren. Dus Laat jij het zo ver komen? Totdat je echt niet meer kunt?

“Wat je vandaag al kunt doen bij vermoeidheid zijn het inpassen van mini activiteiten in je dag.”

Van Barbara Aegler, een ergotherapeut uit Zwitserland leerde ik dat mini activiteiten de 1e stap KUNNEN zijn om je beter te voelen. Het is namelijk gebleken dat om je goed te voelen, is het belangrijk dat je het gevoel hebt dat je wat veerkracht hebt. Veerkracht betekent dat je de mogelijkheid hebt om met tegenslagen zowel fysiek als mentaal, om te gaan. Ons lichaam heeft hiervoor bepaalde stofjes niet nodig en andere stofjes juist wel nodig om goed te kunnen functioneren en om veerkrachtig te zijn.

Vaak is het zo dat  bij mensen met (chronische)  vermoeidheidsklachten deze stofjes (oxytocine en cortisol) niet in balans zijn Deze helpende stofjes (oxytocine) maak je aan wanneer positieve gedachtes hebt, sociale contacten hebt en je spieren geactiveerd worden. Wanneer je chronische vermoeid bent zie je vaak dat eigenlijk op al deze vlakken je wat achterop raakt. Terwijl je vaak wel stress hebt, fysieke stress ( herstel na een ziekte) maar ook psychische stress ( verdriet en frustratie) hierdoor verhoogt je stresshormoon ( Cortisol.)

Je wil wel positief blijven maar dat wordt wel lastiger. Sociale contacten worden minder omdat je hier geen of minder energie in kunt steken dan vroeger. En beweging heb je minder dan je waarschijnlijk zou willen.

“Wat kun je doen tegen vermoeidheid zonder dat het je gelijk veel energie kost?”

Het mooie is dat nu duidelijk is geworden dat zelfs kleine, mini activiteiten het verschil kunnen maken. Voor wat beweging betreft kan het verschil al beginnen met het jezelf wat vaker en bewust uitstrekken. Let maar eens op wat je houding is. Wanneer je je niet prettig voelt kruip je vaak als automatische reactie wat in elkaar. Je schouders gaan vaak wat meer naar voren hangen, je zit wat meer in een stoel ipv staan, etc. Wat je nu bijvoorbeeld kunt doen is nu een aantal keer per dag jezelf een minuut lang uitstrekken. Zowel je rug, armen, vingers, benen en voeten. Maak jezelf zo lang mogelijk en houd dit een minuut vol. Blijf rustig ademen en voel hoe al je spiervezels uitgerekt worden.

Een andere, maar laagdrempelige activiteiten om de juiste stofjes aan te maken is het kijken naar filmpjes van baby dieren of het luisteren naar muziek waar je blij van wordt. Ik begrijp het helemaal wanneer je nu ernstig begint te twijfelen aan mijn verhaal. Maar probeer het maar eens, of eigenlijk niet eens maar elke dag een paar keer.

“Handen schudden om je minder vermoeid te voelen?”

En dan is er nog het sociale contact. Paul Zak onderzocht in 2012 dat 8 knuffels per dag je helpen om je beter te voelen. McGonigal zag in dat zelfde jaar, dat ook 6 seconden een hand schudden het zelfde effect kan hebben op je oxytocine gehalte. Heb je niet zoveel met lichamelijk contact of heb je daar de mogelijkheid niet voor, dan kun je ook een appje of mailtje sturen naar iemand om te vragen hoe het met hem of haar gaat of gezellig te “kletsen.” Dit simpele laagdrempelige sociale contact maakt dat je al de nodige stoffen aan om je beter te voelen. Bovendien een bijkomend voordeel is dat je vaak ook die ander een goed gevoel geeft.

Mocht je nog twijfelen, echt iedereen vindt het fijn wanneer er oprecht gevraagd wordt hoe het met  hem/haar gaat. Een berichtje als “Hoi Ellen, lang niet gesproken ik moest opeens aan je denken en vroeg mij af hoe het met je gaat” Of “He Roy, ik zag vandaag een zweefvliegtuig en moest aan jou denken. Lang niet gesproken, hoe is het met je?” is snel geschreven. Twijfel jij omdat zij ook nooit meer iets van zich laten horen terwijl ze weten dat het slecht met je gaat, dus waarom zou jij het dan wel doen? Dan kun je je afvragen wat het je nu oplevert door geen contact met hen te zoeken. Waarschijnlijk alleen maar frustratie of verdriet. Jammer, jammer ook van je energie!

“Wat te doen bij vermoeidheid?”

www.ergotherapielavie.nl/online-cursus

Dit zijn een aantal kleine dingen die je kunt doen om een start te maken om je vermoeidheid de baas te worden en weer grip te krijgen op je leven. Om echt je vermoeidheid de baas te worden moet je ook weten wat je grenzen zijn en waar je energie aan uit geeft. In mijn online cursus “meer dan Moe” leer je wat je nog meer tegen (chronische)  vermoeidheid kunt doen. Grotere en kleinere opdrachten en veel informatie geven je de handvatten om direct aan de slag te gaan en de bomen in je bos weer te zien. Zien wat je wel kunt doen zonder dat je helemaal instort.

Heb je vragen over mijn online cursus ‘wat te doen bij vermoeidheid; meer dan moe?’. Neem gerust contact met mij op via celie@ergotherapielavie.nl of 06 48 270 079. Ik help je graag bij jouw (chronische) vermoeidheidsklachten.

 

Leave a Reply

Seo wordpress plugin by www.seowizard.org.