10 juli 2020

Plannen van activiteiten, hoe doe je dat goed?

Je activiteiten plannen, heel verstandig dat weet je. Daarom verdeel je de daarom de belastende activiteiten over de week maar toch ga je regelmatig nog over je grenzen. Hoe kun je dat plannen beter doen? Als ergotherapeut heb ik een handige manier om je activiteiten te plannen, zodanig dat je niet over je grenzen heen gaat. Je krijgt echt grip op je vermoeidheid, beter gezegd je energie.

Activiteiten plannen is typisch iets waar voor veel van mijn cliënten de oplossing in zit. Waarom heb ik dit onderwerp dan nog niet in een blog beschreven? De reden is dat ik bang ben dat ik het niet goed uitleg en jij dan juist niet meer wil gaan plannen.

Toch ga ik het nu wel proberen, dat komt omdat ik toch regelmatig op social media lees dat mensen het zo lastig vinden om balans te vinden in wat ze kunnen en wat ze doen. Over grenzen blijven gaan. Elke keer denk ik dan, ik heb wel een manier waarom dit echt goed te doen is. Ook voor jou.

Vandaar dat ik nu toch maar de stoute schoenen aantrek en het ga proberen uit te leggen. Normaal besteden we een aantal behandelingen aan deze stappen, dus de kans bestaat dat je na het lezen van deze blog nog steeds vragen hebt. Aarzel dan niet en neem contact met mij op.

Wat kun je nu al

De truc is eerst eens onderzoeken wat je nu eigenlijk allemaal op een dag al doet. Of beter gezegd een aantal dagen achter elkaar. De ene dag doe je meer, misschien zelf te veel en daarom doe je de dag erna minder omdat je moet herstellen. Het gemiddelde van deze dagen zou je eigenlijk als je grens kunnen zien. Dat wat je daad werkelijk per dag aankunt.

Hoe belastend is een activiteit voor jou?

Tijdens het bijhouden van wat je allemaal doet op een dag geef je aan hoe belastend een activiteit voor jou is. Een activiteit is licht, gemiddeld, zwaar of ontspannend. Let wel, een activiteit is voor jou altijd even belastend, of je het nu in de ochtend doet of in de middag, op een goede dag of slechte dag. Het vraagt namelijk altijd even veel van jou. Het VOELT mogelijk anders omdat je al door een (groot) deel van je energie heen bent.
Het kan wel zijn dat je vind dat iets niet belastend zou moeten zijn, bijvoorbeeld een gezellige lunch met een vriendin, maar dat het wel degelijk een gemiddelde of zelfs zware activiteit voor jou is. Bijvoorbeeld vanwege de slechte stoelen of de vele prikkels.

Hoe lang duurt een activiteit?

Daarnaast houd je ook bij hoe lang je een activiteit doet. Uiteindelijk kun je met deze gegevens uitrekenen Hoe veel “punten” een activiteit van je vraagt. Door de formule; tijd (afgerond in kwartieren) x belasting = aantal punten van die activiteit. Wanneer je een aantal dagen, liefst 5, hebt bijgehouden wat je allemaal hebt gedaan, hoe belastend het voor je was en hoe lang je elke activiteit hebt gedaan kun je per dag uitrekenen hoeveel punten je in totaal per dag hebt uit gegeven. En vervolgens dus ook het gemiddelde van die dagen. Dit gemiddelde van die 5 dagen is je grens, anders gezegd het aantal punten jij per dag kan uitgeven.

Elke activiteit kost een x aantal punten

Afhankelijk van jouw ziekte, aandoening of situatie ga je met deze grens aan de slag. In de lijsten kun je zien hoeveel punten een activiteit jou kost. Bijvoorbeeld.
– Ontbijt, 2 punten
– Douchen met haren wassen 4 punten
– Hond uitlaten, kort 1 punten, lang 2 punten
– Computerwerk, per half uur 6 punten
– Overleg 1 op 1 per kwartier 2 punten
– Vergadering per kwartier 3 punten
– Koffiedrinken alleen 1 punten, samen 2 punten
– Autorijden per kwartier 2 punten
– Fietsen per kwartier 3 punten
– Etc

Omdat je nu weet hoeveel punten jouw gemiddelde is, jouw 100%. kun je gaan plannen. Ik raad vaak aan om elke activiteit, incl. aantal punten op een klein kaartje te zetten. Op die manier kun je dagelijks plannen zonder steeds op nieuw te moeten bedenken hoeveel punten een activiteit jou ook alweer kost.

Zoals ik al zei is het afhankelijk van jouw aandoening, ziekte of situatie hoeveel punten je kunt uitgeven. Zo kan het zijn dat het voor jou verstandig is om niet alle punten uit te geven maar misschien slechts 70% van je totale aantal punten. Op die manier geef jij je lichaam de kans om echt even te herstellen. Immers wanneer jij elke dag al je energie op blijft maken, kan je lichaam geen reserves opbouwen. Denk nog even terug aan die bank rekening waar ik eerder een blog over schreef. Als jij elke maand al je loon opmaakt heb je uiteindelijk nooit geld voor de onvoorziene onkosten.

Opbouwen

Misschien moet jij juist geleidelijk opbouwen dan begin je wel met 90% en bouw je steeds verder uit. Van 90% naar 100% naar 110% etc.

Wanneer jij je dag hebt gepland en er komt iets tussendoor, dan kun je op dat moment bedenken hoeveel punten het jouw waarschijnlijk gaat kosten. Je weet al hoeveel punten je al hebt uitgegeven en hoeveel je nog moet uitgeven of welke activiteit je kunt laten liggen waardoor die punten vrij komen. Dan kun je bewust kiezen of je die spontane actie wel of niet gaat doen. Het kan zelfs zijn dat je er bewust voor kiest om die activiteit wel te doen al weet je dat je daarmee over je grens zal gaan. Niet erg, want mijn ervaring is dat je waarschijnlijk veel minder last hebt van naweeën wanneer je weet dat je over een grens gaat dan wanneer je hier niet bewust van bent. Je kunt het nu incalculeren.

activiteiten plannen

Wel levenslang maar niet voor altijd

Meestal heb je dit plannen na een week of 9 zo in de vingers dat je de punten niet meer hoeft bij te houden, zodat je makkelijker kunt plannen, beter naar je lichaam kan luisteren en goede keuzes kunt maken. Het is dus niet de bedoeling dat jij je hele leven zo blijft plannen. Bij een terugval of fysieke verandering kun je het er altijd natuurlijk wel weer even bij pakken.

Ik hoop dat je een beeld hebt gekregen hoe jij rekening kunt houden met jouw mogelijkheden zonder over je grenzen te gaan en toch nog steeds de mogelijkheid hebt om een spontaan en leuk leven te hebben.

Mocht je het samen willen doen dat kan met De Energie-meter. In 7 dagen zoeken we dan samen uit wat jouw energie niveau nu is en hoe je daarmee in balans kunt komen of heb je een plan waarmee je duurzaam kunt opbouwen.

De activiteitenweger is ontwikkelt door ergotherapeuten van het Meander Medisch Centrum

Leave a Reply