09 december 2020

4 Valkuilen bij het opbouwen naar/in werk.

Weer opbouwen in werk nadat jij je ziek hebt moeten melden op je werk. Je viel uit omdat je al een tijd op je tenen liep. Of omdat je plotseling ziek werd en misschien zelfs opgenomen moest worden in het ziekenhuis. Bijvoorbeeld na of tijdens kanker. Nu een heel veel voorkomende oorzaak Corona. Covid19.

Wanneer en hoe ga je dan beginnen met opbouwen?

Ik zie vaak de volgende 4 valkuilen voorbij komen.

  1. Je start te vroeg met opbouwen.
  2. Je bouwt te snel op.
  3. Te hoge verwachting van opbouwen
  4. Het nemen van te weinig rust tijdens het opbouwen

In tegenstelling tot wat werkgevers of leidinggevers wel eens lijken te denken willen de meeste mensen na of tijdens ziekte zo snel mogelijk weer gewoon aan het werk. En de werkgever wil ook dat jij zo snel als MOGELIJK weer aan het werk gaat.  

Wanneer dit echter niet na een aantal dagen al gebeurt ontstaat er van zowel de werkgevers kant als de werknemers kant vaak onrust.

Voor de werkgever ligt er werk dat gedaan moet worden. Je bent immers niet voor niets aangenomen. Bovendien moeten ze jouw loon doorbetalen, voor een gemiddeld bedrijf zijn dit hoge kosten als daar niets tegen over staat. En wanneer onzeker is wanneer iemand terug komt moeten zij gaan nadenken over vervanging wel of niet. De Wet verbeterde Poortwachter komt na een tijd om de hoek kijken. Doen ze dat niet krijgen ze naast jouw loonkosten ook nog eens een boete. Dus ja logisch dat ze graag willen dat je weer aan het werk gaat.

Jij zelf wil vaak ook heel graag weer aan het werk. Omdat je je werk geweldig vindt. Je hebt je baan immers niet voor niets gekozen. Je krijgt er voldoening van. Of misschien is het niet perse je werk maar heb je super leuke collega’s. Of je wordt thuis gewoon gillend gek en wil dat alles weer normaal wordt.

Maar soms kan weer beginnen gewoon niet. Je lijf heeft simpelweg langer hersteltijd nodig dan jij en je baas willen.

Te vroeg

Door al deze gevoelens kan het gebeuren dat je te vroeg weer begint met werken. Ik vind dat je te vroeg begint wanneer je eigenlijk de dingen die je moet doen op een dag nog te veel energie van je vragen. Dus wanneer douchen en aankleden nog heel veel inspanning kost. Of je aan het eind van de dag nog geen energie hebt om een normale maaltijd te bereiden terwijl dit wel een taak is die jij normaal gesproken ook deed. Of wanneer jij na het doen van de gewone boodschappen moet bijkomen van de inspanning. Wanneer je aan het einde van de dag kapot bent.

Je lijf heeft energie nodig om te herstellen. Wanneer jij dagelijks al jouw energie verbruikt heeft je lichaam geen mogelijkheden om goed te herstellen.

Vergelijk het met schulden wanneer jij diep in de schulden zit. (In dit geval heb je een grote schuld bij je lijf). Wanneer jij dan nu dagelijks meer blijft uitgeven dan dat er binnen komt klim je nooit uit het dal.

Te snel

Ook gebeurt het dat je weer zo ver bent dat je weer naar je werk kunt. Je start met een paar uur en bouwt dit snel uit richting je normale uren. Week 1 ging oké. Dan kan week 2 er wel meer uren bij. Week drie maak je wederom meer uur en het lijkt weer de goede kant op te gaan.

Tot het moment dat je het lijkt alsof je niet verder kunt opbouwen. Je blijft steken. Het lijkt zelfs alsof je je weer slechter gaat voelen. Je loopt tegen een glazen plafond.

Ik neem per opbouw stap vaak minimaal twee weken. Werk komt bij op wat je thuis al deed ( ook voordat je ziek werd). De eerste week mag zwaar zijn, hoeft niet. Daar mag je “spierpijn” van hebben. De tweede week moet dit beter voelen. Is dat nog niet zo kan er nog niet geen verdere stap gemaakt worden. Voelt het na twee weken goed dan kan er weer een stapje bij gezet worden. Etc. etc. Na elke twee weken is er dus een ijkmoment. Hoe voelt het hoe gaat het. Moet jij taken die je thuis hebt laten liggen omdat je aan het opbouwen bent. Dat mag de eerste week maar de tweede week moet je dat eigenlijk wel weer kunnen.

Hier raak je wel gelijk aan een belangrijk en lastig punt. Als werknemer heb je wettelijk de plicht om alles er aan te doen om terug te keren naar werk. Maar wanneer dat ten koste gaat van taken die jij thuis ook hebt gaat dat op termijn schuren. Mits je er voor kiest thuis meer hulp in te schakelen. Wat een bewuste keuze voor jou is waar jij volledig achter staat. Moet je hulp vragen van anderen voor een taak die jij eigenlijk zelf wil doen gaat dat niet werken. Schakel je een huishoudelijke hulp in maar kun je dat eigenlijk niet betalen. Dan gaat dat op de lange termijn niet werken.

Te weinig rust

Hoort rusten bij opbouwen?

Tijdens opbouw kan het zijn dat je meer dan eerder behoefte hebt aan rust. Dat is niet gek en wanneer je er aan toegeeft kan rust je enorm ondersteunen in de opbouw. Wist je dat topsporters naast veel trainen ook heel veel rusten? Dat doen ze niet zonder reden.

Rust wordt naar mijn mening nog wel eens te weinig bewust ingezet bij het opbouwen. Rusten geeft je lijf de mogelijkheid om te herstellen na inspanning. En niet alleen te herstellen maar ook sterker te worden. Supercompensatie. Wanneer je op tijd rust betekent dat vaak dat echt slapen of liggen niet eens nodig is.

Ik hamer dan ook altijd wel erg op het belang van OP TIJD rusten. Dat betekent dat je misschien tijdens de koffie pauze jezelf even terug trekt. Of voor dat je aan het werk gaat. Na de ochtendspits thuis en de rit naar het werk toe maar voor dat je naar binnen loopt. Even een paar minuten tot je zelf komt. Zodat je vanuit ontspanning begint en niet gehaast binnenkomt. En Het zelfde geldt na het werk.

Zo vaak zie ik dat er na het werk ook gelijk even de boodschappen gedaan worden. Dat lijkt het meest logisch. Maar als je weet dat rust en dus herstellen voor je lijf veel makkelijker is wanneer je meer energie hebt. Dus wanneer jij eerst nog van alles gaat doen. Dan jezelf pas toestaat om te gaan rusten. Dan moet je vaak veel langer rusten om het zelfde effect te hebben, dan wanneer je eerder en korter rust.  Dan moet je vaak wel echt slapen terwijl je op een eerder moment voldoende hebt aan een lichte activiteit. Muziek luisteren, puzzelen, lezen, korte meditatie.

Wanneer je moeite hebt met uitbreiden van uren kan het zinvol zijn om te kijken hoe de pauzes er bewuster bij betrokken kunnen worden.

Te veel verwachtingen    

Wanneer je weer start met opbouwen verwachten de meesten dat dit in een rechte lijn omhoog zal gaan. Vanaf dat moment zal je je vast alleen maar beter gaan voelen. Wanneer je je dan toch opeens niets zo goed voelt. Of een slechte dag hebt. Dan kun je daarvan schrikken. Het kan het gevoel opleveren dat ze weer helemaal van vooraf aan moeten beginnen. Dat alles voor niets is geweest. De moed zakt je in de schoenen. Je was toch zo goed bezig? Hoe kan dat dan?

Misschien ben je in een van de twee vorige valkuilen gestapt  of misschien ook wel niet. In beide gevallen geldt dat het niet waar is. Je bent in de meeste gevallen echt niet helemaal terug bij af. Denk maar een goed na waar je vandaan komt. Wat je nu zelfs op je slechte dag kan. Zit daar niet al vooruitgang in? Al is het maar een beetje.

Ben je echt weer terug bij af? Wat heb je dan geleerd van de afgelopen periode? Over jezelf of over het gevolgde pad? Wat werkte wel en wat werkte niet?

Maar het allerbelangrijkste het is niet het begin van het einde! Een slechte dag is soms niets meer of niets minder dan dat. Een slechte dag. Een manier van je lichaam om aan jou duidelijk te maken dat je heel even een stap op de plaats moet maken. Iets langer op de trede blijven staan waar je nu staat. Of misschien zelfs een klein stapje terug. Maar daarna kun je gewoon weer verder met opbouwen. Misschien op een iets andere manier of misschien ook niet.

Weten dat er ook minder momenten in je opbouw voorbij gaan komen maakt het vaak dragelijker. Verwacht dus niet het onmogelijke van jezelf.

Soms is een spoor twee traject het traject wat het beste bij jou herstel past. Of ben je genoodzaakt om andere keuzes te maken dan je op voorhand dacht. Niet omdat jij zwak bent maar omdat dat het gene is wat voor jou op dat moment het best is.  

Wat bij opbouwen enorm helpt is weten wat jou allemaal energie kost. En hoeveel energie jou iets kost. Zo kan de ene taak op jouw werk veel minder energie kosten dan een andere taak. Wanneer je dit duidelijk in beeld hebt kun je dit mee nemen in je opbouw plan.

Wil je zelf meer inzicht in hoeveel energie jij nu hebt en welke keuzes jij misschien kunt maken? Hoewel de cursus “Meer dan Moe” niet volledig gericht is op terugkeer naar werk weet jij precies hoe het nu met je gaat en heb je een verstevigde basis en kun je makkelijk een plan maken hoe je gaat opbouwen.

Leave a Reply